مرکز توانبخشی پویش

تحت نظارت سازمان بهزیستی استان آذربایجان شرقی

مرکز توانبخشی پویش

تحت نظارت سازمان بهزیستی استان آذربایجان شرقی

كد ساعت و تاريخ

كد ساعت و تاريخ

Pooyesh Rehabilitation Clinic
مرکز روزانه آموزشی توانبخشی جسمی - حرکتی "پویش"

بازدید مسئولین و فعالیتهای گروهی

برای مشاهده بیشتر به بخش رویدادها مراجعه نمایید

Translate - ترجمه

ابزار هدایت به بالای صفحه

مترجم سایت

Translated by Google

تقویم ، اخبار و ابزار

تقویم شمسی

تبدیل تاریخ

اسپلینت های رایج بعد از سکته مغزی

يكشنبه, ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۰۳:۵۵ ب.ظ

اسپلینت ابداکشن انگشتان(finger spreader)  

این اسلینت از مواد لاستیکی فومی ساخته می شود و انگشتان و شست را در ابداکشن قرار می دهد ومطابق نظر بوبت هدف این اسپلینت کسب اکستانسیون مچ و انگشتان از طریق نگاه داشتن آن ها در ابداکشن است. زیرا ابداکشن نه تنها باعث تسهیل اکستانسیون اننگشتان می شودبلکه باعث کاهش اسپاستی سیتی در تمام اندام فوقانی می شود. این اسپلینت در طول روز پوشیده می شود. البته باید توجه داشت که اصل تئوری بوبت با درک کنونی کنترل حرکتی و اصول نورولوژیک وابسته به آن مطابقت ندارد.

01

اسپلینت ابداکشن شست

Resting splint:

این اسپلینت در طرح دورسال و پالمار موجود است. زوایایی که برای این اسپلینت پیشنهاد می شود شامل 30-20 درجه Ext مچ، 45-40 درجه flex مفاصل MP، 10-20 درجه flex مفاصل IP و شست در حالت آپوزیشن با انگشت اشاره می باشد.اسپلینت rest یکی از متداول ترین اسپلینت هایی می باشد که در مراکز درمانی برای بیماران مبتلا به سکته مغزی تجویز می شود. اگرچه این اسپلینت ممکن است در طولانی مدت برای بیماران سودمند باشد اما درمانگر باید در هنگام تجویز آن برای بیماری که در مراحل حاد یا تحت حاد بیماری قرار دارد احتیاط کند. زیرا اسپلینت rest مانع از هرگونه حرکت اعم از ارادی یا غیرارادی در دست پس از تلاش بیماتر برای حرکت می شود زیرا تمام دست را پوشش می دهد و بی حرکت می کند. در این حالت بیمار ممکن است دچار یادگیری بی تحرکی شود.

02

Resting splint

اسپیلنت تحریک الکتریکی:

این اسپلینت از نوع مفصل دار مچ- ساعد می باشدکه یک چعبع محرک الکتریکی از طریق یک کابل به اسپلینت وصل شده است. الکترودهای درون اسپلینت تحریک را به عضلات اصلی حرکت دست منتقل می کنند.کسانی که این ارتز برای آن ها تجویز می شود باید داری قدرت عضلانی کافی در بازو و شانه باشند

 03

اسپلینت تحریک الکتریکی

 

دریک مطالعه که درسال 1989 توسط شرلین و همکاران انجام شد اثر ارتز کاهنده تن عضلات مچ دست در 18 بیمار مبتلا به سکته مغزی مورد بررسی قرار گرفت این اسپیلنت یک اسپیلنت داینامیک بود که اثر اصلی را بر روی عضلات فلکسور انگشتان می گذاشت و در واقع این تئوری را مطرح می کرد که علت اصلی اسپاسیتی و پوزیشن نادرست در مجموعه مچ و انگشتان دست اسپاسم در فلکسور دیجترم پروفندوس است و در واقع هدف این بود که با کاهش اسپاسم این گروه عضلات پوزیشن و اسپاسم در مچ دست کاهش یابد در پایان مطالعه بطور معنی داری این تئوری تایید گردید.

04

ارتز کاهنده تن عضلات مچ دست

در مطالعه دیگری که در سال 2000 در ژورنال طب فیزیکی و توانبخشی چاپ گردید اثر کوتاه مدت اسپیلنت داینامیک بر روی اندام فوقانی بیماران سکته مغزی مورد بررسی قرا گرفت و موارد میزان رضایت مندی-دامنه حرکتی اکتیو و پسیوو میزان اسپاسم و ادم محیطی مورد ارزیابی قرار گرفت بیماران می بایست حداقل 3 ساعت در روز برای 3 هفته از وسیله استفاده می کردند .در پایان بطورمعنی داری کاهش اسپاسم و افزایش دامنه حرکتی اکتیو و پسیو و کاهش ادم محیطی مشاهده شد.

05

اسپلینت داینامیک دست

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۲/۱۷