مرکز توانبخشی پویش

تحت نظارت سازمان بهزیستی استان آذربایجان شرقی

مرکز توانبخشی پویش

تحت نظارت سازمان بهزیستی استان آذربایجان شرقی

كد ساعت و تاريخ

كد ساعت و تاريخ

Pooyesh Rehabilitation Clinic
مرکز روزانه آموزشی توانبخشی جسمی - حرکتی "پویش"

بازدید مسئولین و فعالیتهای گروهی

برای مشاهده بیشتر به بخش رویدادها مراجعه نمایید

Translate - ترجمه

ابزار هدایت به بالای صفحه

مترجم سایت

Translated by Google

تقویم ، اخبار و ابزار

تقویم شمسی

تبدیل تاریخ

(Shrinker) استفاده از جوراب الاستیکی

دوشنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۱۲:۱۰ ب.ظ

(Shrinker) استفاده از جوراب الاستیکی

روش دیگری برای کنترل وکاهش تورم محل جراحی شده می باشد که به تنهایی یا همراه با بانداژ زمانیکه زخم جراحی ترمیم شده است، استفاده می شود. در قراردادن این پوشش در محل زخمی که هنوز حساس است، باید از فردی دیگرکمک گرفت و یا ازسایزی استفاده نمود که حلقه آن متناسب با محل قطع عضو باشد. این پوشش با ایجاد فشار در محل مورد نظر سبب جلوگیری از ادم بیشتر و حفظ شکل اندام برای قرارگیری پروتز میشود.

کارشناسان ، با استفاده از ارزیابی های بیومکانیکال (اسکنر سه بعدی) سایز مطلوب استامپ را برای اتصال به پروتز تخمین می زنند و با توجه به اطلاعات حاصل از اسکن سه بعدی (3D Orten report) سایز مناسب این پوشش (shrinker) را در اختیار فرد قرار می دهند. روش استفاده از این جوراب بدین صورت است:

 

                      Untitled2

                     3 4

آماده سازی قبل از انجام تمرینات پروتز:

در این مرحله از توانبخشی،  بطور روتین چهار مرحله را قبل از انجام تمرینات آماده سازی برای پروتز، به مراجعین مرکز پیشنهاد می کند: ماساژ، ضربه زدن(Tapping) ،حساسیت زدایی، حرکت دادن به محل زخم(اسکار(

ماساژ زودهنگام و ضربه زدن به اندام باقیمانده باعث افزایش آستانه تحمل لمس و فشار محل می شود. این تکنیک ها در زمانی که استامپ تحت پانسمان فشرده سازی قرار دارد نیز قابل انجام است و سبب کاهش درد فانتوم(خیالی) نیز می شوند.

 

ماساژ

5

با حرکات مالشی دستان خود، اندام باقیمانده را حداقل 5 دقیقه و 3-4 بار در روز ماساژ دهید. خصوصاً زمانی که عضو دردناک می شود، این کار سبب کاهش درد فانتوم می شود. در ماساژ محل بخیه با احتیاط عمل کنید. بعد از کشیدن بخیه می توانید فشار را افزایش دهید تا بافت نرم عمقی و عضلات محل آمپوته نیز تحت ماساژ قرار گیرند.

 

ضربه زدن

6

با نوک انگشتان خود به محل آمپوته آرام ضربه بزنید.مراقب باشید تا ناخن شما به محل آسیب وارد نکند. ضربات را حتی زمانیکه بخیه وجود دارد می توانید به آرامی وارد کنید. بعد از رفع بخیه ضربات خود را افزایش دهید. این حرکات را حداقل 2دقیقه 3-4 بار در روز جهت افزایش آستانه تحمل درد انجام دهید.

 

حساسیت زدایی

78

در این مرحله، هدف کاهش حساسیت محل آمپوته است. در اینجا ابتدا از مواد نرم و سپس از مواد خشن تر و زبرتر برای حساسیت زدایی استفاده می کنیم. مقداری پنبه را با حرکات دورانی روی محل آمپوته بکشید. بعد از مدتی که به آسانی توانستید آن را تحمل کنید، از مواد زبرتر مانند کاغذ مچاله استفاده کنید. این تکنیک را 2 بار و به مدت 2-3 دقیقه در روز تا زمانی که بتوانید لمس مواد زبر و خشن را به آسانی تحمل کنید، ادامه دهید.

 

 

حرکت دادن به اسکار جراحی

                   910 

این تکنیک را برای شل کردن و جدا کردن اسکار(محل زخم) از بافت زیرین، به بیماران خود توصیه می کنیم. یکی از علل تاول و درد هنگام استفاده از پروتز، اتصال اسکار جراحی به بافت زیرین خود است. با این تکنیک می توان از آن جلوگیری نمود.

نوک دو انگشت سبابه و میانی خود را در بر روی استخوان محل آمپوته قرار دهید. با فشار ملایم حرکات چرخشی را بر روی پوست محل اسکار در حدود 1دقیقه انجام دهید تا از اتصال اسکار جراحی به بافت زیرین جلوگیری شود.



معاینه و بررسی روزانه محل آمپوته

11

شما می توانید با بررسی منظم و روزانه محل آمپوته، هرگونه مشکلات پوست محل مورد نظر را درمراحل اولیه تشخیص دهید. در ابتدا، درهر بار تجدید پانسمان فشرده سازی، این معاینه باید انجام شود. در ادامه می توانید این معاینه را به روزی یکبار کاهش دهید. توجه داشته باشید در صورت مشاهده هر گونه اختلال پوستی، آن را با پزشک متخصص توانبخشی خود در میان بگذارید.

پزشکان متخصص ، در آمپوته اندام تحتانی، معاینه روزانه خود فرد از پای باقیمانده را نیز به مراجعین توصیه می کنند. خصوصاً در مواردی که فرد دچار کاهش حس درد و کاهش خونرسانی به اندام تحتانی( دیابت و سایر نوروپاتی ها) می شود.

دیابت، یکی از شایع ترین دلایل قطع عضو اندام تحتانی می باشد و متاسفانه در صورت پیشرفت آن عوارض دیگری را برای پای باقیمانده فرد ایجاد می کند که این اهمیت مراقبت از پای دیابتی( پیشگیری) بعد از آمپوته نشان می دهد.

درکلینیک های تخصصی ، با اسکن کامل کف پا، نقاط پرفشار و مستعد زخم دیابتی بیماران آنالیز می شود و برای پیشگیری و کنترل زخم پا، اقدامات تخصصی نظیر طراحی و ساخت کفی، کفش و انواع محصولات دیگر برای کاهش فشار بر محل مورد نظر و در نتیجه بهبودی زخم، انجام می گیرد.

شستشو و بهداشت محل آمپوته از مهمترین اقداماتی است که مدتی بعد از جراحی باید بصورت منظم انجام گیرد. با توجه به وضعیت زخم جراحی، این مرحله برای هر فرد متفاوت می با شد و باید با پزشک متخصص توانبخشی مشاوره صورت گیرد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۲/۱۸